Tillbaka till ämnen

Koppling slut
CITROËN

  • @user_740194 Jan 01, 2022
    Medlem

    Lång historia ”kort” enligt nedan. 

    Men först: 

    Önskar få input från kunniga gällande hur man märker att kopplingen är på väg att ta slut? Hur ”lätt” är det att köra slut på kopplingen? Samt om man anser (vi ponerar att fallet också är så) att man har ett körsätt där man ej sliter på kopplingen, är det ens möjligt att den kan slitas så den går sönder då eller beror en koppling som är slut på annat? 

    Gäller Citroën C4 från 2016. 7900 körda mil. Bil i mycket gott skick. Servad (och ”felfri”) på auktoriserad verkstad med korrekt intervall. 

    Efter 100 km körda på motorväg i 110 om/h kommer plötsligt uppmaning om att växla ner till 5 (kör i 6-an) sen direkt uppmaning växla upp till 6. Diffusa fram och tillbaka-meddelanden om att byta växel på instrumentpanel. Samtidigt verkar allt funka, växel, koppling, men märker hur bilen rullar långsammare. Trycker på gasen men går ej upp i hastighet. Får växla ner köra till sidan. Stannar. Sedan går bilen ej att köra mer. Allt är som vanligt men bilen rullar ej. 

    Bärgas till närmsta verkstad.

    Nu till 1-a grejen jag undrar är rimlig. 


    Enligt verkstads felsökning är kopplingen helt slut och måste bytas, kostnad 30 000 kr, men då ingår felsökning för 2100 kr, samt alla delar för kopplingsbytet. Även en hjulinställning som skall ske efter bytet. 

    Är kostnaden rimlig? 

    Om kopplingen är slut pga läckage står försäkringen för det, är det handhavande slitage står försäkringen ej för det. 

    Enligt verkstaden kan de ej se om det är slitage eller läckage utan att plocka i sär allt och påbörja ”hela” arbetet med att byta kopplingen, alltså direkt en kostnad på 30 000. Visst, kan få bilen demonterad för 9000 kr för att konstatera vad felet beror på men om det visar sig vara slitage måste koppling ändå bytas = hela kostnaden enligt ovan. 

    Min fråga är: kan man inte på något enklare sätt konstatera varför kopplingen är slut? Måste man demontera ”hela bilen” för att se detta? Känner att jag sitter i en rävsax där jag oavsett måste säga ja till verkstaden. 

    Sen en grej till. Först sa verkstaden att de hade sett ett litet läckage men sedan sa de att det ej sett det eftersom det inte ens är möjligt att se….. olika personer sa olika saker på samma verkstad. Vilket förvirrar mig. 

    Verkstaden tror ej på slitage eftersom bilen är ganska ny och vi pratar om ganska få miltal. Men säger samtidigt att vissa sliter en koppling om året och att det beror på körsätt mm. Samt att det ej märks när man håller på att köra slut på kopplingen. Jag är säker på att bilen körts korrekt av erfaren bilförare som haft körkort i 45 år och som aldrig någonsin stött på detta (eller något likande) med tidigare bilar, då oftast av märket Ford. Är detta, att koppling går sönder/slits, ett ”vanligt” problem hos Citroën?  

    Jag kanske ej vill lägga 30 000 på bilen om det visar sig att det är slitage, då kanske jag hellre gör mig av med den. Men i detta fall känner jag att jag inte har något val än att säga ja till jobbet och sedan hoppas på att det är läckage så att försäkringen tar det. 


    Hade varit väldigt mycket lättare om man hade en fingervisning om hur du ens känns när man håller på att slita slut på en koppling och om det ens är möjligt om man kör ”bra” och bilen är 5 år och endast gått 7900 mil…. 


    Verkstaden är auktoriserad och en av de som samarbetar med försäkringsbolaget. 


    Enormt tacksam för input! Tack på förhand. 

    Svara

    Startad

    01.01.22

    Senaste svar

    07.01.22

    Svar

    1

    Visningar

    419

  • CITROËN | C4 II (B7)
    @Hichatell88 Jan 07, 2022
    Medlem
    Naturligtvis beror slitaget av kopplingen mycket på körstilen och kan skadas även efter några mil.
    Jag skulle råda dig att plocka isär bilen för att göra en defektsökning, kanske finns det någon annan anledning till ett så snabbt slitaget på kopplingssatsen. Men det är upp till dig att bestämma vad du ska göra.
    Svara

Bara registrerade användare får svara här

Installera AUTODOC CLUBs app!

Ditt personliga verktyg för bilutgifter, underhållstips, påminnelser om bokade tider och serviceintervaller samt guider för att reparera bilen själv – alltihop i din telefon.

Autodoc CLUB app qr-code
Skanna

För att ladda ned appen:

Autodoc CLUB App icon