AUTODOC FORUM / Bildiskussioner efter mÀrke / PEUGEOT / motorlampa tÀnds motorn stannar

Tillbaka till Àmnen

motorlampa tÀnds motorn stannar
PEUGEOT 508 SW I (8E_)

  • PEUGEOT 508 SW I (8E_) 2.2 HDi
    @user_1248653 Nov 19, 2022
    Medlem
    Vid start -15 motorvĂ€rmare i 1tim, vid start motorn gick ojĂ€mnt och stannar, vid nytt försök blir allt mörkt, vĂ€ntar en stund och nytt försök startar men gĂ„r ojĂ€mnt men kommer igen och gĂ„r helt perfekt. Åker ivĂ€g kör ca 5 km motorlampan tĂ€nds och motorn stannar, gĂ„r ej att starta. Assistans Bolaget hĂ€mtade bilen och transporterade till  bilverkstad. Peugeot 508 SW GT HDI 2.2  2012 gĂ„tt ca 23000mil. Detta hĂ€nde fredag kvĂ€ll 22.11.18  fĂ„r vĂ€l veta pĂ„ mĂ„ndag 22.11.21 vad felet kan vara. NĂ„gon som varit med om nĂ„got liknade?
    Svara

    Startad

    19.11.22

    Senaste svar

    07.12.22

    Svar

    7

    Visningar

    1485

  • PEUGEOT | 508 SW I (8E_)
    @HorbTan Nov 22, 2022
    Medlem
    Detta har aldrig hÀnt förut, lÄt oss vÀnta pÄ det diagnostiska resultatet, skriv vad som hÀnde hÀr, jag tror att det kommer att finnas nyttig information för framtiden.
    Svara
  • PEUGEOT 508 SW I (8E_) 2.2 HDi
    @user_1248653 Nov 23, 2022
    Medlem
    Har kontaktat verkstaden de har bytt brĂ€nslefiltret, motorn startar och gĂ„r bra, men motorlampan lyser fortfarande det fanns 11 felkoder och  de pratar om att börja med byte av EGR Ventilen  ser bara” tusenlappar flyga ivĂ€g” skall man bara hoppas att det Ă€r felet,  eller blir det en följetong?  Vad gör man?
    Svara
  • PEUGEOT | 508 SW I (8E_)
    @HorbTan Nov 24, 2022
    Medlem
    En gÄng i tiden var det praxis att rengöra EGR-ventilen, men arbetet tog mig mycket tid, men som ett resultat behövde jag inte byta den till en ny, jag Àr inte sÀker pÄ vad situationen Àr pÄ din bil, men det kan vara vÀrt det för dig att försöka ta bort den och tvÀtta den vÀl med rengöringsmedel .
    Svara
    • PEUGEOT 508 SW I (8E_) 2.2 HDi
      @user_1248653 @HorbTan Dec 05, 2022
      Medlem
      Ringde till Peugeot verkstan dĂ€r jag brukar serva bilen. Problemet att jag inte tog den dit direkt var att jag precis bytt Assistans försĂ€kringen frĂ„n Peugeot +  till Assistans Bolaget och de tar bilen till nĂ€rmaste verkstan, de nĂ€mnde att de aldrig bytt nĂ„gon EGR-ventil pĂ„ 508 an. BestĂ€llde tid för vidare kontroll av motorlampan som fortfarande lyser. Tog hem Bilen, parkerades nĂ„gra dagar och till min förvĂ„ning vid start för fĂ€rd till verkstan sĂ„ slocknade motorlampan.
      Åkte till verkstan med mĂ„nga frĂ„gor, gjordes en AvlĂ€sning av felkod fick 6 A4 sidor med koder men gjordes inga Ă„tgĂ€rder dĂ„ lampan inte lyser.
      Ett annat problem med min 508 Àr el motorvÀrmaren som Àr bytt ca 5 mÄnader sedan men tydligen blivit brÀnd och garantin gÀller ej dÄ det tydligen Àr ett konstruktions fel, slangvÀrmaren ligger pÄ samma höjd som kÀrlet och mycket kÀnslig för vÀtskenivÄn. NÄgon som haft samma problem?
      Tipsades att  anvĂ€nda webasto  vĂ€rmaren istĂ€llet.  Problemet Ă€r att den gĂ„r ca 10 min och stannar mest troligt överhettning dĂ„ ev. pumpen ej fungerar, byter av pump eller köpa en  begagnad komplett Webasto? bilen har gĂ„tt 24000 mil. pumpen kostar 2500:- + arbete, begagnad Webasto ca 4000:- /6000:-
      beroende miltalet. samma arbetskostnad? Tips!
      Svara
  • PEUGEOT | 508 SW I (8E_)
    @HorbTan Dec 05, 2022
    Medlem
    Bilens körstrÀcka Àr inte sÄ stor. Allt Àr vÀldigt konstigt. Av misstag kanske de inte lÀngre var aktiva, sÄ de gjorde ingenting. Och det Àr inte billigare att ÄterstÀlla den elektriska vÀrmaren pÄ motorn för att inte installera Webasto, jag Àr personligen emot ytterligare ingrepp, nÀr tillverkaren designade bilen, Àr jag sÀker pÄ att jag övervÀgde alla alternativ och av nÄgon anledning inte installerade Webasto .
    Svara
    • PEUGEOT 508 SW I (8E_) 2.2 HDi
      @user_1248653 @HorbTan Dec 06, 2022
      Medlem
      Enligt garaget var el vÀrmaren ett vanligt Äterkommande fel sÄ att satsa pÄ det Àr ingen bra affÀr, det Àr ca 5 mÄnader sedan den byttes men Àr nu brÀnd igen, kan tillÀgga att bilen gÄr i Norrbotten och anvÀnds oftast.
      Vad gÀller Webaston Àr den standard pÄ 508 SW GT HDI 2,2 204 hk 2012 för att hÄlla motorvÀrmen och dÄ fungerar den, men som parkerings vÀrmare har den spökat lite pÄstÄs att ev cirkulations pumpen trasig enligt felkod.
      Problemet Ă€r att den kan gĂ„r ca 10 min och stannar mest troligt överhettning dĂ„ ev. pumpen ej fungerar, byter av pump eller köpa en  begagnad komplett Webasto?  bilen har gĂ„tt 24000 mil. pumpen kostar 2500:- + arbete, begagnad Webasto ca 4000:- /6000:-
      beroende miltalet. samma arbetskostnad? Tips!
      Nya test!
      Gjorde ett nytt försök att  starta Webaston  pĂ„ direkt start, den startade och gav vĂ€rme 30 min. som den ska, prövade Ă€ven dag efter att stĂ€lla den att starta pĂ„ tid och Ă€ven nu startade den och gick 30 min det gör mig osĂ€ker, man fĂ„r vĂ€l avvakta ingen gladare Ă€n jag om den vill fortsĂ€tta fungera.
      Svara
  • PEUGEOT | 508 SW I (8E_)
    @HorbTan Dec 07, 2022
    Medlem
    Var vÀrmaren under garanti? 5 mÄnader Àr inte sÄ mycket han jobbade.
    Om kretspumpen gÄr sönder, Àr det vÀrt att ersÀtta den med en ny, ingen vet hur skicket pÄ den anvÀnda Webasto kommer att vara och hur lÀnge det kommer att fungera.
    Svara

Bara registrerade anvÀndare fÄr svara hÀr

Installera AUTODOC CLUBs app!

Ditt personliga verktyg för bilutgifter, underhĂ„llstips, pĂ„minnelser om bokade tider och serviceintervaller samt guider för att reparera bilen sjĂ€lv – alltihop i din telefon.

Autodoc CLUB app qr-code
Skanna

För att ladda ned appen:

Autodoc CLUB App icon