Tillbaka till Àmnen

CX-5 motorproblem
MAZDA CX-5 (KF)

  • MAZDA CX-5 (KF) 2.2 D AWD (KF4W2)
    @user_1971823 Nov 01, 2023
    Medlem
    Hej!
    Jag har fĂ„tt problem med min CX-5 2.2 SkyActive-D 175hk diesel frĂ„n 2017…
    Det började med att jag dĂ„ och dĂ„ fick upp en varningstext i infodisplayen som sa “fordon elsystem service krĂ€vs” (inga andra felkoder, varningar eller lampor som lös) och tog in bilen till bilhandlarens verkstad dĂ€r de kopplade upp sig mot bilen och lĂ€ste av eventuella felkoder.
    Efter den undersökningen sÄ fÄr jag beskedet, dÀr och dÄ, att jag inte kan fortsÀtta köra bilen dÄ det ska vara nÄgot fel pÄ oljesilen i motorn eller möjligt turboras sÄ jag fÄr lÀmna den dÀr hos dom.
    Men det Àr vÀl konstigt om det inte lyser en motorlampa/varning för oljetryck eller liknande om det Àr ett sÄ pass allvarligt motorfel?
    Utan istĂ€llet bara en varning om fel pĂ„ ELSYSTEMET…??
    Nu har de i alla fall hittat felet som visar sig vara den nÀmnda oljesilen som Àr igensatt och som földfel att spridaren till 3:e cylindern Àr kass vilket enligt verkstaden ska bero pÄ att bilen tydligen har stÄtt stilla ganska lÀnge innan jag köpte den och oljan dÀrför blivit dÄlig och orsakat stopp i silen.
    Det lĂ„ter för mig som en trolig orsak men samtidigt sĂ„ servade de bilen, inklusive ny olja och nytt filter, precis innan jag fick den levererad sĂ„ dĂ„ börjar ju jag undra om de verkligen utfört en full service som de pĂ„stĂ„r…
    Och nu kommer sÀljaren som sÄlde bilen till mig och sÀger att jag fÄtt fel information av verkstaden men han kan inte ge mig nÄn annan förklaring till vad som ska ha orsakat felet heller.
    SÄ det jag undrar nu Àr om om nÄn vet vad som kan ha orsakat felet om verkstadens förklaring inte stÀmmer och har nÄn annan av er dÀr ute haft samma eller liknande fel pÄ er Mazda?
    Svara

    Startad

    01.11.23

    Senaste svar

    24.03.24

    Svar

    3

    Visningar

    1581

  • MAZDA | CX-5 (KF)
    @Woulty1939 Nov 01, 2023
    Medlem
    Jag har aldrig stött pÄ detta pÄ min bil. Jag ska berÀtta min hemlighet, innan jag tar in bilen pÄ service sÀtter jag ett oansenligt mÀrke pÄ filtren och efter servicen tittar jag för att se om den finns dÀr, för att vara sÀker pÄ att ett byte har gjorts.
    NÀr du löser ditt problem, skriv hÀr, det kommer att vara anvÀndbart för oss alla att veta.
    Svara
    • MAZDA CX-5 (KF) 2.2 D AWD (KF4W2)
      @user_1971823 @Woulty1939 Nov 01, 2023
      Medlem
      Eftersom de har stĂ€mplat att servicen Ă€r gjord och jag inte tittat pĂ„ oljefiltret för att se om det Ă€r bytt eftersom jag utgick frĂ„n att de inte skulle ljuga om nĂ„got sĂ„nt sĂ„ har jag svĂ„rt att bevisa nĂ„t, sĂ€rskilt nu nĂ€r sĂ€ljaren menar pĂ„ att jag fĂ„tt fel information frĂ„n verkstaden om vad som orsakat felet…
      Men de har nu haft bilen i nĂ€stan 6 veckor för ett fel som de sĂ€ger bara ska ta 1 dag att fixa nĂ€r de har “rĂ€tt delar”.
      Under tiden sitter jag och mĂ„ste betala för en hyrbil som kostar 1500kr/vecka… 😕
      Svara
    • @user_2364550 @user_1971823 Mar 24, 2024
      Medlem
      Jag har köpt flera olika bilar under Ă„ren. Jag har för vana att kontrollera olja och oljefilter och bromsar Ă€ven nĂ€r jag köper ny bil. VerkstĂ€der liksom andra arbetsplatser tenderar att slarva och slarv med en bil kan resultera i obehagliga upplevelser. Lita inte pĂ„ nĂ„gon utan kolla alltid sjĂ€lv! 
      Svara

Bara registrerade anvÀndare fÄr svara hÀr

Installera AUTODOC CLUBs app!

Ditt personliga verktyg för bilutgifter, underhĂ„llstips, pĂ„minnelser om bokade tider och serviceintervaller samt guider för att reparera bilen sjĂ€lv – alltihop i din telefon.

Autodoc CLUB app qr-code
Skanna

För att ladda ned appen:

Autodoc CLUB App icon