Tillbaka till Àmnen

Ford Focus - blivit svÄrstartad, hög tomgÄng FORD FOCUS Kombi (DNW)

@user_147294
02.02.2023 19:04
Medlem

Har en FORD FOCUS Kombi (DNW) 1.6 16V 2000 100Hk.

PÄ senare tid har bilen blivit svÄrstartad. Förr behövde man inte röra gaspedalen vid start. Men nu mÄste jag ha fullt gaspÄdrag för att den överhuvudtaget ska starta, den hostar, spottar, och det kommer mycket vit rök. Ibland startar den inte ens alls.

Tog ur tÀndstiften, de var alldeles svarta, fick rengöra dem, stoppade i dem, felet försvann ett tag men kom tillbaks nÀr jag skulle starta den efter den varit parkerad nÄn halvtimme.
NÀr jag vÀl fÄr igÄng funkar motorn bra. vid gaspÄdrag kan den hacka till dÄ och dÄ.
TomgÄngen har samtidigt blivit hög, 2000 varv.

NĂ„n som har tips, idĂ© om vad som kan ha hĂ€nt? Är det nĂ„got jag sjĂ€lv kan göra eller kolla?

Startad

02.02.23

Senaste svar

19.05.23

Svar

5

Visningar

864

• FORD FOCUS Kombi (DNW)
    @Nelly bell
    02.02.2023 20:02
    Medlem
    mitt antagande Àr att problemet ligger i brÀnsleinsprutarna, de hÄller inte brÀnsle och hÀller i det, i sÄ fall behöver spridarna bytas ut, som tillval, innan dess, kontrollera brÀnsletrycket i skenan, om trycket Àr lÄg, dÄ kanske brÀnsleregulatorn inte hÄller trycket och inte fungerar korrekt brÀnsleinsprutning. Allt mÄste kontrolleras mer exakt.
  • @user_147294
    03.02.2023 09:35
    Medlem
    LĂ„ter som en dyr lösning pĂ„ en sĂ„ gammal bil, dĂ„ jag sjĂ€v inte har möjlighet att stĂ„ och meka, 
  • FORD FOCUS Kombi (DNW)
    @Nelly bell
    03.02.2023 12:21
    Medlem
    Men det Ă€r bĂ€st att kolla det sĂ„ istĂ€llet för att dra pengar Ă„t mĂ„nga mindre utgifter
  • FORD C-MAX (DM2) 2.0 TDCi
    @user_164815
    19.05.2023 13:02
    Medlem
    Jag har en Ford c-Max ( focus -05. Brandgula lampan lyser ! Jag har kollat data, och 3:e cylindern ger utslag ! Jag har bytit alla 4 tĂ€ndstift, och 3 tĂ€ndspolen, men lampan lyser Ă€ndĂ„ ! Jag har köpt bensinrengörings kit , och hĂ€llt i en flaska till/30 l i tanken , och pĂ„börjat nĂ€sta flaska i ny tankning , och den brandgula lampan börjar blinka ofta pĂ„ lĂ„ga varv ! Vid tomgĂ„ng rullar den ! Och nĂ€r bilen Ă€r kall, startar den vĂ€ldigt snabbt, men nĂ€r bilen körts varm sĂ„ Ă€r den svĂ„rstartat, och vĂ€rkar inte fĂ„ bensin , och ljudet lĂ„ter som solinojd fel pĂ„ startmotorn , fast det inte Ă€r det ! FrĂ„ga: Ă€r det nĂ„got rengöringsfel ? Eller kan det vara spridarna eller ventilerna ! Eller Ă€r det nĂ„got enkelt fel, som man kan Ă„tgĂ€rda sjĂ€lv ? 
  • FORD C-MAX (DM2)
    @lars_nke
    19.05.2023 15:45
    Medlem
    Ja, jag tror att det kan vara sprinkler eller ventiler, som ett alternativ för att kolla kablaget pÄ bilen kan det vara problem i det.
Autodoc CLUB App icon
Dags att byta ut delar? FÄ Ànnu bÀttre erbjudanden i vÄr shoppingapp
Skanna QR-koden för AUTODOC CLUBs app
SCANNA MIG