AUTODOC FORUM / Bildiskussioner efter märke / FORD / Ford Focus – blivit svårstartad, hög tomgång

Tillbaka till ämnen

Ford Focus – blivit svårstartad, hög tomgång
FORD FOCUS Kombi (DNW)

  • @user_1381714 Feb 02, 2023
    Medlem

    Har en FORD FOCUS Kombi (DNW) 1.6 16V 2000 100Hk.

    På senare tid har bilen blivit svårstartad. Förr behövde man inte röra gaspedalen vid start. Men nu måste jag ha fullt gaspådrag för att den överhuvudtaget ska starta, den hostar, spottar, och det kommer mycket vit rök. Ibland startar den inte ens alls.

    Tog ur tändstiften, de var alldeles svarta, fick rengöra dem, stoppade i dem, felet försvann ett tag men kom tillbaks när jag skulle starta den efter den varit parkerad nån halvtimme.
    När jag väl får igång funkar motorn bra. vid gaspådrag kan den hacka till då och då.
    Tomgången har samtidigt blivit hög, 2000 varv.

    Nån som har tips, idé om vad som kan ha hänt? Är det något jag själv kan göra eller kolla?

    Svara

    Startad

    02.02.23

    Senaste svar

    19.05.23

    Svar

    5

    Visningar

    510

  • FORD | FOCUS Kombi (DNW)
    @Nelly bell Feb 02, 2023
    Medlem
    mitt antagande är att problemet ligger i bränsleinsprutarna, de håller inte bränsle och häller i det, i så fall behöver spridarna bytas ut, som tillval, innan dess, kontrollera bränsletrycket i skenan, om trycket är låg, då kanske bränsleregulatorn inte håller trycket och inte fungerar korrekt bränsleinsprutning. Allt måste kontrolleras mer exakt.
    Svara
  • @user_1381714 Feb 03, 2023
    Medlem
    Låter som en dyr lösning på en så gammal bil, då jag sjäv inte har möjlighet att stå och meka, 
    Svara
  • FORD | FOCUS Kombi (DNW)
    @Nelly bell Feb 03, 2023
    Medlem
    Men det är bäst att kolla det så istället för att dra pengar åt många mindre utgifter
    Svara
  • FORD C-MAX (DM2) 2.0 TDCi
    @user_1610691 May 19, 2023
    Medlem
    Jag har en Ford c-Max ( focus -05. Brandgula lampan lyser ! Jag har kollat data, och 3:e cylindern ger utslag ! Jag har bytit alla 4 tändstift, och 3 tändspolen, men lampan lyser ändå ! Jag har köpt bensinrengörings kit , och hällt i en flaska till/30 l i tanken , och påbörjat nästa flaska i ny tankning , och den brandgula lampan börjar blinka ofta på låga varv ! Vid tomgång rullar den ! Och när bilen är kall, startar den väldigt snabbt, men när bilen körts varm så är den svårstartat, och värkar inte få bensin , och ljudet låter som solinojd fel på startmotorn , fast det inte är det ! Fråga: är det något rengöringsfel ? Eller kan det vara spridarna eller ventilerna ! Eller är det något enkelt fel, som man kan åtgärda själv ? 
    Svara
  • FORD | C-MAX (DM2)
    @lars_nke May 19, 2023
    Medlem
    Ja, jag tror att det kan vara sprinkler eller ventiler, som ett alternativ för att kolla kablaget på bilen kan det vara problem i det.
    Svara

Bara registrerade användare får svara här

Installera AUTODOC CLUBs app!

Ditt personliga verktyg för bilutgifter, underhållstips, påminnelser om bokade tider och serviceintervaller samt guider för att reparera bilen själv – alltihop i din telefon.

Autodoc CLUB app qr-code
Skanna

För att ladda ned appen:

Autodoc CLUB App icon