Tillbaka till Àmnen

Koppling slut CITROËN

@user_740194
01.01.2022 23:54
Medlem

LĂ„ng historia ”kort” enligt nedan. 

Men först: 

Önskar fĂ„ input frĂ„n kunniga gĂ€llande hur man mĂ€rker att kopplingen Ă€r pĂ„ vĂ€g att ta slut? Hur ”lĂ€tt” Ă€r det att köra slut pĂ„ kopplingen? Samt om man anser (vi ponerar att fallet ocksĂ„ Ă€r sĂ„) att man har ett körsĂ€tt dĂ€r man ej sliter pĂ„ kopplingen, Ă€r det ens möjligt att den kan slitas sĂ„ den gĂ„r sönder dĂ„ eller beror en koppling som Ă€r slut pĂ„ annat? 

GĂ€ller CitroĂ«n C4 frĂ„n 2016. 7900 körda mil. Bil i mycket gott skick. Servad (och ”felfri”) pĂ„ auktoriserad verkstad med korrekt intervall. 

Efter 100 km körda pÄ motorvÀg i 110 om/h kommer plötsligt uppmaning om att vÀxla ner till 5 (kör i 6-an) sen direkt uppmaning vÀxla upp till 6. Diffusa fram och tillbaka-meddelanden om att byta vÀxel pÄ instrumentpanel. Samtidigt verkar allt funka, vÀxel, koppling, men mÀrker hur bilen rullar lÄngsammare. Trycker pÄ gasen men gÄr ej upp i hastighet. FÄr vÀxla ner köra till sidan. Stannar. Sedan gÄr bilen ej att köra mer. Allt Àr som vanligt men bilen rullar ej. 

BÀrgas till nÀrmsta verkstad.

Nu till 1-a grejen jag undrar Àr rimlig. 

Enligt verkstads felsökning Ă€r kopplingen helt slut och mĂ„ste bytas, kostnad 30 000 kr, men dĂ„ ingĂ„r felsökning för 2100 kr, samt alla delar för kopplingsbytet. Även en hjulinstĂ€llning som skall ske efter bytet. 

Är kostnaden rimlig? 

Om kopplingen Àr slut pga lÀckage stÄr försÀkringen för det, Àr det handhavande slitage stÄr försÀkringen ej för det. 

Enligt verkstaden kan de ej se om det Ă€r slitage eller lĂ€ckage utan att plocka i sĂ€r allt och pĂ„börja ”hela” arbetet med att byta kopplingen, alltsĂ„ direkt en kostnad pĂ„ 30 000. Visst, kan fĂ„ bilen demonterad för 9000 kr för att konstatera vad felet beror pĂ„ men om det visar sig vara slitage mĂ„ste koppling Ă€ndĂ„ bytas = hela kostnaden enligt ovan. 

Min frĂ„ga Ă€r: kan man inte pĂ„ nĂ„got enklare sĂ€tt konstatera varför kopplingen Ă€r slut? MĂ„ste man demontera ”hela bilen” för att se detta? KĂ€nner att jag sitter i en rĂ€vsax dĂ€r jag oavsett mĂ„ste sĂ€ga ja till verkstaden. 

Sen en grej till. Först sa verkstaden att de hade sett ett litet lĂ€ckage men sedan sa de att det ej sett det eftersom det inte ens Ă€r möjligt att se
.. olika personer sa olika saker pĂ„ samma verkstad. Vilket förvirrar mig. 

Verkstaden tror ej pĂ„ slitage eftersom bilen Ă€r ganska ny och vi pratar om ganska fĂ„ miltal. Men sĂ€ger samtidigt att vissa sliter en koppling om Ă„ret och att det beror pĂ„ körsĂ€tt mm. Samt att det ej mĂ€rks nĂ€r man hĂ„ller pĂ„ att köra slut pĂ„ kopplingen. Jag Ă€r sĂ€ker pĂ„ att bilen körts korrekt av erfaren bilförare som haft körkort i 45 Ă„r och som aldrig nĂ„gonsin stött pĂ„ detta (eller nĂ„got likande) med tidigare bilar, dĂ„ oftast av mĂ€rket Ford. Är detta, att koppling gĂ„r sönder/slits, ett ”vanligt” problem hos CitroĂ«n?  

Jag kanske ej vill lÀgga 30 000 pÄ bilen om det visar sig att det Àr slitage, dÄ kanske jag hellre gör mig av med den. Men i detta fall kÀnner jag att jag inte har nÄgot val Àn att sÀga ja till jobbet och sedan hoppas pÄ att det Àr lÀckage sÄ att försÀkringen tar det. 

Hade varit vĂ€ldigt mycket lĂ€ttare om man hade en fingervisning om hur du ens kĂ€nns nĂ€r man hĂ„ller pĂ„ att slita slut pĂ„ en koppling och om det ens Ă€r möjligt om man kör ”bra” och bilen Ă€r 5 Ă„r och endast gĂ„tt 7900 mil
. 

Verkstaden Àr auktoriserad och en av de som samarbetar med försÀkringsbolaget. 

Enormt tacksam för input! Tack pÄ förhand. 

Startad

01.01.22

Senaste svar

07.01.22

Svar

1

Visningar

673

• CITROËN C4 II (B7)
    @Hichatell88
    07.01.2022 16:59
    Medlem
    Naturligtvis beror slitaget av kopplingen mycket pÄ körstilen och kan skadas Àven efter nÄgra mil.
    Jag skulle rĂ„da dig att plocka isĂ€r bilen för att göra en defektsökning, kanske finns det nĂ„gon annan anledning till ett sĂ„ snabbt slitaget pĂ„ kopplingssatsen. Men det Ă€r upp till dig att bestĂ€mma vad du ska göra.
Autodoc CLUB App icon
Dags att byta ut delar? FÄ Ànnu bÀttre erbjudanden i vÄr shoppingapp
Skanna QR-koden för AUTODOC CLUBs app
SCANNA MIG