Lambda sonder begrepp och förklaringar sensorsond, syresond ? NISSAN Primera Hatchback (P12) (01.2002 - ...)
- M. M.04.06.2025 20:25J. N.MedlemInget svar pÄ din frÄga men jag hÄller med dig.
Varför uppge registreringsnummer nÀr man fÄr 50-11 varianter av sonder, det sitter ÀndÄ inte sÄ mÄnga pÄ bilen....

En av de frÀmre sonderna Àr trasig och frÄn bilverkstaden fick jag inget tydligt svar vilken det var. Enligt Nissan sÄ ska det finnas 3 styck före katalysatorn. NÀr jag öppnar huven lokaliserar jag genast tvÄ styck som sitter i princip rakt ner under huven. De bytte jag förra Äret med nya frÄn Ridex sÄ jag tÀnkte att det borde vara den 3:e som Àr trasig.
Kan inte se dne eller nÄgra kablar som indikerar pÄ vart den kan sitta och nÀr jag söker bland lambdasonder hÀr pÄ autodoc sÄ verka det stÄ sÄ olika pÄ alla artiklar sÄ i princip omöjligt att hitta vilken om man ska lÀsa texten. MÄnga passar min bil men om det finns 3 st före kat sÄ borde det vÀl finnas 2 st efter? Varför sÄ mÄnga och kan nÄgomn hjÀÀlpa mig reda ut begreppen.
Det enda info verkstaden skrivit som jag kan tyda vilken det handlar om Ă€r att det stĂ„r i deras felkodsrapport âBank 1 , Sensor 1â lĂ„ter för enkelt för dĂ„ tĂ€nker jag mig den första jag ser till vĂ€nster ppĂ„ grenröret fast frĂ„n vilket hĂ„ll numrerar dom sonderna och vad Ă€r alla sonderna till för? Syrehalten Ă€r en och den som jag trodde var den enda som mĂ€ttes.
PÄ A-D stÄr det diagnossond pÄ vissa , reglersond och jag kan inte hitta nÄgon dÀr det stÄr bank 1 och sensor 1 pÄ
âŠInte Ă€r det lĂ€tt att fĂ„ tag pĂ„ en verkstadshandbok pĂ„ svenska dĂ€r allt stĂ„r i minsta detalj som det fanns förr i tiden.
Kan skruva sjÀlv men blir inte klok pÄ alla dessa begrepp och oklarheter.
Kan nÄgon vÀnligt sinnad person hjÀlpa mig hÀr sÄ jag slipper köra olagligt och fÄ bilen ÄtgÀrdad snarast.
Med vÀnlig hÀlsning,
John Nybo