AUTODOC FORUM / Bildiskussioner efter märke / KIA / Problem vibrationer ratt och från fram hjul. Kia Sportage årsmodell 2015. 1.6 liters manuell 6 växladlåda Bensinmotor 136HK

Tillbaka till ämnen

Problem vibrationer ratt och från fram hjul. Kia Sportage årsmodell 2015. 1.6 liters manuell 6 växladlåda Bensinmotor 136HK
KIA SPORTAGE (SL)

  • @user_1889653 Sep 25, 2023
    Medlem
    Har upplevt kraftiga vibrationer i ratten och hört ett dovt dunkande djud från fram vagnen,först trodde jag att bilen gick på 3 cylindrar vilket inte stämde. Jag lät KIA Motors kolla upp felet och visst tändstiften var slut så jag bytte dessa själv. Men resultatet blev det samma. kolven från bromsoket ligger och tycker på beläggen samt skiva , släpper efter ett tag men så återkommer vibrationerna i hastighet på 80- 110 km/h när jag saktar ner farten då börjar hela bilen vibrera våldsamt och man känner vibrationerna från händerna upp till axlarna samt även att du känner vibrationerna i ditt högra knä. Sätt högra knät mot mitt modulen där du kan justera ventilation och luftflöde som du har på gas pedalens sida.
    Detta felet beror på slitna bromsok eftersom det är såkallade glidok och har då bromskolven rostat fast då uppstår detta problem, vilket gör att när ni vill gasa på så upplevs bilen vara orkeslös och detta är för att ett eller två bromsok ligger och trycket mot bromskivan och bromsar bilens accelaretion. Det är även så att bromskolvarna ligger på under en längre körsträcka och ni kommer uppleva ett väldigt mullrande obehagligt ljud från bilens framvagn. Jag hoppas ni KIA Ägare får någon form av glädje i denna beskrivning från mig. M.v.h Mats Olsson stolt KIA Ägare.
    Svara

    Startad

    25.09.23

    Senaste svar

    26.09.23

    Svar

    1

    Visningar

    105

  • KIA | SPORTAGE (JE_, KM_)
    @Dautly Sep 26, 2023
    Medlem
    Hej, ja, du har uppenbarligen ett problem med bromssystemet, jag rekommenderar att du kontaktar ett servicecenter och får bromssystemet diagnostiserat, det kan vara antingen bromsok eller bromsskivor, som kan ha blivit överhettade och nu orsakar körning
    Svara

Bara registrerade användare får svara här

Installera AUTODOC CLUBs app!

Ditt personliga verktyg för bilutgifter, underhållstips, påminnelser om bokade tider och serviceintervaller samt guider för att reparera bilen själv – alltihop i din telefon.

Autodoc CLUB app qr-code
Skanna

För att ladda ned appen:

Autodoc CLUB App icon