AUTODOC FORUM / Bildiskussioner efter mÀrke / AUDI / Avagsventilation byte av ventil

Tillbaka till Àmnen

Avagsventilation byte av ventil
AUDI A4 Avant (8E5, B6)

  • ALFA ROMEO 159 Sportwagon (939) 2.4 JTDM (939.BXM1B)
    @user_1380765 Feb 02, 2023
    Medlem
    HEJ
    Har en Audi A4 2003 1,8 T avant dÀr jag tappade kraft i motorn och den knappt gick över 2500 varv. Anslöt Biltemas OBD och fick felkod P044100 Tankavluftningssystem felaktigt matarmÀngd. LÀste pÄ forum att Purge valve skulle bytas som sitter pÄ min bil ovanför luftfiltret och som styrs via elektonik med tvÄ stift. Bytte denna och sedan gick bilen pÄ nytt i ca 25 mil innan den pÄ nytt tÀnde upp samma felkod. Gick in och rensade felkoder och bilen har gĚtt 30 mil men kÀnns lite slö pÄ nytt. Kollade och Äterigen kommer samma kod. Vad kan vara fel förutom denna ventil? Kan det vara nÄgot med vevhusventilationen som spökar eller Àr det nÄgot vacum slang eller liknande som spökar?
    I bland har motorlampan tĂ€nds men inte alla ggr nĂ€r felkoden enligt ovan kommit upp. 
    Ser fram emot svar och hjÀlp.
    Svara

    Startad

    02.02.23

    Senaste svar

    15.02.23

    Svar

    5

    Visningar

    419

  • AUDI | A4 Avant (8E5, B6)
    @GunnikTarik Feb 02, 2023
    Medlem
    NÀr en P0441-kod visas pÄ en Audi betyder det att Audis motorstyrenhet har upptÀckt en lÀcka i EVAP-systemet. Felet ÄtgÀrdas under kontrollrengöringen av kolkapseln, trycket i den sjunker inte. Den vanligaste orsaken till en P0441-felkod Àr ett tanklock.
    Svara
    • ALFA ROMEO 159 Sportwagon (939) 2.4 JTDM (939.BXM1B)
      @user_1380765 @GunnikTarik Feb 08, 2023
      Medlem
      Är det denna du menar? Köpte en ny pĂ„ Auto ojanpeerĂ€ som inte alls var i nĂ€rheten av denna? Tydligen finns det de med kol och de utan? Är jag rĂ€tt ute GunnikTarik?
      Svara
    • AUDI | A4 Avant (8E5, B6)
      @GunnikTarik @user_1380765 Feb 14, 2023
      Medlem
      Ja, det hÀr Àr en tankventilationsventil, du mÄste kontrollera att den fungerar, om jag inte har fel ska den inte blÄsas i borttaget tillstÄnd i nÄgon riktning, jag kan inte sÀga exakt vilka, förutom detta, du kanske bara behöver byta ut sjÀlva absorbatorn med en ny sÄ kommer problemet att försvinna. En gÄng letade jag ocksÄ efter en orsak och ett fel, allt gjordes genom att byta ut ventil och adsorber. Du rÄdfrÄgade inte din mekaniker, vad sa han till dig?
      Svara
    • ALFA ROMEO 159 Sportwagon (939) 2.4 JTDM (939.BXM1B)
      @user_1380765 @GunnikTarik Feb 15, 2023
      Medlem
      Jag har försökt tala med Mullers Bil hĂ€r i LuleĂ„ men man kan LUNGT sĂ€ga att han som verkstadschef EJ Ă€r sĂ€rskilt pigg pĂ„ att hjĂ€lpa till mer Ă€n att fakturera för felsökning samt komponentbyte. Han delgav mig INGA detaljer eller hur jag kunde gĂ„ vidare. SĂ„ Mullers bil eller Norrlandsbil som de heter numera Ă€r inte sĂ„ pigga pĂ„ att hjĂ€lpa till. Jag har dock talat med en mindre verkstad och de trodde att det rĂ€kte med och byta ventilen . Absorberaren vad Ă€r det? Har försökt lĂ€sa pĂ„ och hitta nĂ„gon sprĂ€ngskiss pĂ„ min aktuella motor och just brĂ€nsle ventilation men ej hittat nĂ„gon. 
      Absorberaren var finner jag den? Och dess uppgift? Tack för att du tar dig tid och svarar och hjĂ€lper en som Ă€r ny i AuditrĂ€sket 😉
      Svara
    • AUDI | A4 Avant (8E5, B6)
      @GunnikTarik @user_1380765 Feb 15, 2023
      Medlem
      Jag Àr inte heller sÄ bekant med Audi, jag Àr inget proffs pÄ bilar, sÄ jag vet bara om vad jag stötte pÄ nÀr jag körde olika bilar. Ber om ursÀkt, det Àr kanske mitt fel och det heter snarare Adsorbern som du har problem med, det hÀr Àr direkt det aktiva kolfiltret i sig, som Àr installerat pÄ tankens ventilationssystem. Jag kan inte garantera att du kan köpa en ny, och vad du ska göra i det hÀr fallet.
      Svara

Bara registrerade anvÀndare fÄr svara hÀr

Installera AUTODOC CLUBs app!

Ditt personliga verktyg för bilutgifter, underhĂ„llstips, pĂ„minnelser om bokade tider och serviceintervaller samt guider för att reparera bilen sjĂ€lv – alltihop i din telefon.

Autodoc CLUB app qr-code
Skanna

För att ladda ned appen:

Autodoc CLUB App icon