AUTODOC FORUM / Bildiskussioner efter märke / AUDI / Dör på tomgång, felkod P0011,P0012 & P0016

Tillbaka till ämnen

Dör på tomgång, felkod P0011,P0012 & P0016
AUDI A3 Sportback (8PA)

  • @user_1331306 Jan 08, 2023
    Medlem

    Hej! Min bil fick helt plötsligt för sig att dö på tomgång. Den har legat lite lågt/ojämnt i varv innan, men aldrig så att den varit nära att dö. Men nu gör det den, och motorlampan lyser. Men den startar varje gång, låter ej konstigt, är som vanligt att köra, behövde köra den 1h motorväg för att ta den till verkstad dagen därpå och det var inga konstigheter. 

    Väl på verkstaden får dom fram felkod P0011, P0012, och säger då att kamaxeln och kamkedjan inte tajmar varandra. Och slutdomen på deras felsökning var att dom vill byta högtryckspumpen, bränsleregulator och bränsletryckgivare. Detta går på 8000kr men det känns inte som att dom är helt rätt ute?? 
    Jag har tagit hem bilen, och en bekant har kikat på den, efter den varit på verkstaden så säger dom att dom har hört ett missljud också i motorn (som jag aldrig hört innan). Men ja det är ett missljud, fått till mig ifrån annat forum att det vara att kamkedjan är för slapp? 
    Men lyckas ju inte ladda upp videofil i det forumet, och inte detta heller för den delen, så ni kan höra hur det låter.
    Vi fick i alla fall inte fram samma felkoder som verkstaden utan vi fick bara P0016.  
    Jag är super tacksam för hjälp för jag kan 0 om bilar och vill inte kasta så mycket pengar i sjön…!!!
    Svara

    Startad

    08.01.23

    Senaste svar

    09.01.23

    Svar

    3

    Visningar

    463

  • @user_1331306 Jan 08, 2023
    Medlem
    Det är en Audi a3, från 2010. 1,4TFSI, gått ca 18000mil 
    Svara
  • AUDI | A3 Sportback (8PA)
    @Nick_the_driver Jan 09, 2023
    Medlem
    Enligt beskrivningen känns det mest troligen att det är kamkedjan. Ja, och fel pekar på det och inte på högtryckspumpen.
    Svara
    • @user_1331306 @Nick_the_driver Jan 09, 2023
      Medlem
      Tack för svar! 
      Svara

Bara registrerade användare får svara här

Installera AUTODOC CLUBs app!

Ditt personliga verktyg för bilutgifter, underhållstips, påminnelser om bokade tider och serviceintervaller samt guider för att reparera bilen själv – alltihop i din telefon.

Autodoc CLUB app qr-code
Skanna

För att ladda ned appen:

Autodoc CLUB App icon