Tillbaka till Àmnen

HJÄLP! MĂ€rkligt problem med Renault Espace 5 RENAULT Espace V (JR_)

@user_2026371
24.11.2023 14:29
Medlem
Samma dag jag bytte till vinterdĂ€ck dyker som sedvanligt dĂ€cktryckssymbolen upp. Samtidigt oxĂ„ skiftnyckeln. Korrigerar dĂ€cktryck. Symbolen försvinner men skiftnyckelsymbolen kvarstĂ„r. En stund senare dyker motorsymbolen upp i orange. SĂ„ motorsymbol samt skiftnyckelsymbol syns. Samtidigt som det stĂ„r “kontrollera avgasrening” och “kontrollera insprut”. Men bilen gĂ„r som vanligt. Inget mĂ€rkligt. NĂ„gra dagar senare Ă€r jag ute och kör och helt plötsligt börjar bilen plinga högt och symbolen STOPP dyker upp i rött. Samtidigt stĂ„r det i displayen “varning motorfel”. 
Det som Ă€r spĂ€nnande med detta Ă€r att exakt samma fel hĂ€nde förra Ă„ret i dec samt januari i Ă„r. DĂ„ bilen var inne tvĂ„ ggr pĂ„ verkstad pga detta. Jag la ner sĂ€kert 20 000 kr utan att felet avhjĂ€lptes. Alla lampor slĂ€cktes ungefĂ€r 2 dagar. Sen var dom tillbaka igen.  Tills jag bytte till sommardĂ€ck. DĂ„ problemet helt plötsligt var spĂ„rlöst försvunnet. Och har fungerat fint fram tills som jag skrev. Samma dag jag bytte till vinterdĂ€ck igen. VAD HÄNDER?? Jag googlar som en dĂ„re men hittar inget. Och vill inte och kan inte heller lĂ€gga massa pengar pĂ„ verkstad nĂ€r det Ă€ndĂ„ inte avhjĂ€lps. SnĂ€lla snĂ€lla. Finns det nĂ„gon som har ett hum?

Startad

24.11.23

Senaste svar

22.04.25

Svar

8

Visningar

2603

• RENAULT Espace V (JR_) 1.6 dCi 160
    S. V.
    19.12.2023 12:12
    Medlem
    Hej, 

Har exakt samma fel pĂ„ min bil - enligt Bilia sĂ„ var det fel pĂ„ kontakt till insprutningsventilen. 
    Sen gick jag till andra mekaniker och dÀr fick man upp att det var fel pÄ insprutningsventilen pÄ plats 4 - bytte ut den och sÄ funkade bilen otroligt fint i 2-3 veckor och nu börjar samma problem dyka upp igen.
    Vad hittade de för fel pĂ„ din bil nĂ€r du gjorde felsökning?   

• @user_2131845
    07.01.2024 22:27
    Medlem
    Hej! Har du fÄtt nÄgon lösning pÄ problemet?
    Jag har exakt samma fel pÄ min Espace och ska ta den till verkstad i veckan.
    • RENAULT Espace V (JR_) 1.6 dCi 160
      S. V.
      10.01.2024 00:42
      @user_2131845
      Medlem
      Hej,

Testat att byta batteri ocksĂ„, det hjĂ€lpte inte heller - bilen hackar fortfarande vid 1500 varv, alla lampor tĂ€nds och slocknar och sen stĂ€nger bilen av automatiskt farthĂ„llare ?‍♂

Tacksam om du Äterkommer med hur det gick för dig pÄ verkstad, ska fÄ felsöknings rapport för min bil nÀsta vecka - kan Äterkomma med vad som stÄr dÀr ?
  • A. H.
    13.06.2024 17:43
    Medlem
    Hej, nu har jag med fĂ„tt samma varningslampor och felmeddelanden pĂ„ vĂ„r Espace -15. Vad har ni fĂ„tt för besked frĂ„n verkstĂ€derna? Vad var det för fel som hittades? Är det insprutningen eller partikelfiltret?
  • @user_2131845
    31.08.2024 06:32
    Medlem
    UngefÀr samma felindikering för mig vid 16.000 mil pÄ en Espace V.
    FelkodlÀsaren sÀger att partikelfiltret Àr blockerat och inte insprutningen. Fel översatt felkod till svenska?
    Efter att ha skruvat bort partikelfiltret och lÀmnat in det för sköljning (3300 kr)
    SĂ„ funkar allt fint igen.
    Tips Àr att lÀsa av difftryckt över partikelfiltret. Ligger pÄ 4 vid tomgÄng efter rengöring.
    (Provade Àven att sjÀlv skölja filtret men gav upp eftersom det var söligt och krÄngligt)
  • d. n.
    27.09.2024 21:55
    Medlem
    Har samma problem med min Grand Scenic 2017, avgasrening och insprutning berodde i mitt fall pÄ en trasig givare. NÀr det kommer till dÀcktrycksymbolenmberor det pÄ att vinterdÀcken ( fÀlg) inte har givare pÄ sig sÄ att bilen inte kÀnner av dÀcktrycket
  • @user_3115345
    24.11.2024 20:18
    Medlem
    Har liknande problem pÄ vÄr Espace V (2015) 15500mil.
    Bytte till vinterdÀck för tvÄ veckor sedan som inte kan hittas av bilen lÀngre. (Har fungerar förut med vinterdÀcken som har TPS).

HÀr om dagen vid start sÄ gick startmotorn 2 varv och sedan STOP lampa. Nu gÄr det inte att starta lÀngre. Klickar bara till, men startmotorn drar inte runt. Felkod sÀger "Kontrollera batteri", men hjÀlper inte med start booster och 13V.
    NÄgon som vet om man hade fÄtt annat felmeddelande om det Àr startmotorn?

Nu blir det bÀrgning till verkstan. :(
  • @user_3546693
    22.04.2025 08:19
    @user_2026371
    Medlem
    Samma dag jag bytte till vinterdĂ€ck dyker som sedvanligt dĂ€cktryckssymbolen upp. Samtidigt oxĂ„ skiftnyckeln. Korrigerar dĂ€cktryck. Symbolen försvinner men skiftnyckelsymbolen kvarstĂ„r. En stund senare dyker motorsymbolen upp i orange. SĂ„ motorsymbol samt skiftnyckelsymbol syns. Samtidigt som det stĂ„r “kontrollera avgasrening” och "kontrollera insprutning. Efter pĂ„ motorvĂ€gen kan inte köra mer Ă€n 90 kilometer ,pĂ„ uppförsbacke max 60 kilometer. Har varit pĂ„ service 20.000 och igen samma fel. Vil inte slösa pengar pĂ„ bilen som Ă€r riktigt skrot.
    Kan nÄgon förklara och hjÀlpa mig.
Autodoc CLUB App icon
Dags att byta ut delar? FÄ Ànnu bÀttre erbjudanden i vÄr shoppingapp
Skanna QR-koden för AUTODOC CLUBs app
SCANNA MIG