AUTODOC FORUM / Bildiskussioner efter märke / RENAULT / HJÄLP! Märkligt problem med Renault Espace 5

Tillbaka till ämnen

HJÄLP! Märkligt problem med Renault Espace 5
RENAULT Espace V (JR_)

  • @user_2026371 Nov 24, 2023
    Medlem
    Samma dag jag bytte till vinterdäck dyker som sedvanligt däcktryckssymbolen upp. Samtidigt oxå skiftnyckeln. Korrigerar däcktryck. Symbolen försvinner men skiftnyckelsymbolen kvarstår. En stund senare dyker motorsymbolen upp i orange. Så motorsymbol samt skiftnyckelsymbol syns. Samtidigt som det står “kontrollera avgasrening” och “kontrollera insprut”. Men bilen går som vanligt. Inget märkligt. Några dagar senare är jag ute och kör och helt plötsligt börjar bilen plinga högt och symbolen STOPP dyker upp i rött. Samtidigt står det i displayen “varning motorfel”. 
    Det som är spännande med detta är att exakt samma fel hände förra året i dec samt januari i år. Då bilen var inne två ggr på verkstad pga detta. Jag la ner säkert 20 000 kr utan att felet avhjälptes. Alla lampor släcktes ungefär 2 dagar. Sen var dom tillbaka igen.  Tills jag bytte till sommardäck. Då problemet helt plötsligt var spårlöst försvunnet. Och har fungerat fint fram tills som jag skrev. Samma dag jag bytte till vinterdäck igen. VAD HÄNDER?? Jag googlar som en dåre men hittar inget. Och vill inte och kan inte heller lägga massa pengar på verkstad när det ändå inte avhjälps. Snälla snälla. Finns det någon som har ett hum?
    Svara

    Startad

    24.11.23

    Senaste svar

    10.01.24

    Svar

    3

    Visningar

    397

  • RENAULT Espace V (JR_) 1.6 dCi 160
    @user_2022245 Dec 19, 2023
    Medlem

    Hej, 

    Har exakt samma fel på min bil – enligt Bilia så var det fel på kontakt till insprutningsventilen. 

    Sen gick jag till andra mekaniker och där fick man upp att det var fel på insprutningsventilen på plats 4 – bytte ut den och så funkade bilen otroligt fint i 2-3 veckor och nu börjar samma problem dyka upp igen.

    Vad hittade de för fel på din bil när du gjorde felsökning?   
     
    Svara
  • @user_2131845 Jan 07, 2024
    Medlem
    Hej! Har du fått någon lösning på problemet?
    Jag har exakt samma fel på min Espace och ska ta den till verkstad i veckan.
    Svara
    • RENAULT Espace V (JR_) 1.6 dCi 160
      @user_2022245 @user_2131845 Jan 10, 2024
      Medlem
      Hej,
      Testat att byta batteri också, det hjälpte inte heller – bilen hackar fortfarande vid 1500 varv, alla lampor tänds och slocknar och sen stänger bilen av automatiskt farthållare 🤷‍♂️
      Tacksam om du återkommer med hur det gick för dig på verkstad, ska få felsöknings rapport för min bil nästa vecka – kan återkomma med vad som står där 👍
      Svara

Bara registrerade användare får svara här

Installera AUTODOC CLUBs app!

Ditt personliga verktyg för bilutgifter, underhållstips, påminnelser om bokade tider och serviceintervaller samt guider för att reparera bilen själv – alltihop i din telefon.

Autodoc CLUB app qr-code
Skanna

För att ladda ned appen:

Autodoc CLUB App icon