Konstigt missljud VW Passat B7 Variant (365) (08.2010 - 12.2014)
- @user_357252601.05.2025 18:38@user_3572526MedlemKan tillÀgga att bilen har manuell vÀxellÄda. VÀxellÄdan har haft ett dÄligt vibrationsdÀmp i mÄnga Är, dvs. den Àr svÄr att starta pÄ 1:an utan att det blir vibrationer. Men i övrigt funkar vÀxellÄdan bra. Har dock inte uteslutit den som felkÀlla för detta. Men kÀnns ÀndÄ inte som att det Àr den som Àr problemet.
@Eva Andersson06.05.2025 11:38@user_3572526AUTODOC-expertKontrollera drivaxlarnas och hjulnavets lagers skick. Utför en fordonsdiagnostik för att identifiera felet.
- VW PASSAT Variant (3C5) 2.0 TDIB. F.18.06.2025 15:39MedlemKanske frihjulet/remskivan till generatorn? Ger mycket vibrationer om den har lÄst sig.

Jag har ett konstigt missljud pÄ min Passat med 21k mil pÄ mÀtaren. Det Àr inte alltid ljudet förekommer, men rÀtt ofta. Det kan förekomma i alla hastigheter. Ljudet har karaktÀren av att nÄgot skrapar emot. Ibland lÄter det bara som skrap. Ibland lÄter det mer som en helikopter och ibland kan det lÄta som lite som att nÄgot gÄr emot periodiskt i nÄgot som roterar. En sak jag noterat Àr nÀr ljudet förekommer sÄ lÄter det mindre nÀr bilen kör rakt. Vrider man det minsta pÄ ratten sÄ ökar ljudet. Ibland har jag Àven kÀnt nÄgon vibration i ratten i samband med detta. Ljudet Àr inte metalliskt i sin karaktÀr. Det luktar inte heller brÀnt eller liknande.
Jag har uteslutit motorn som felkÀlla (genom att frikoppla och stÀnga av motorn, ljudet fanns dÄ kvar). Alla bromsar Àr i bra skick. Det Àr inte heller nÄgot i hjulhusen som tar emot i dÀcken eller liknande. Jag har kört med detta i flera hundra mil nu och bilen fungerar som den ska, men det Àr sjukt störigt och sÄklart nÄgot man skulle vilja fixa om man visste vad det var. Nu kÀnns det som att det bara Àr en tidsfrÄga innan nÄgot katastrofalt fel intrÀffar.
Skulle vara tacksam för tips.