Tillbaka till Àmnen

Motor gÄr inte runt VW Polo IV Hatchback (9N) (10.2001 - 01.2012)

VW POLO (9N_) 1.4 TDI
D. E.
03.01.2025 11:30
Medlem

VW Polo TDI 2009 9N Problem.

SvÄrt att förklara kortfattat, sÄ drar hela hÀndelseförloppet.

Vart ute och körde den nÀr bilen lixom ryckte till kraftigt och oljetrycks lampan började lysa, sÄ stÀngde av direkt som en sÀkerhetsÄtgÀrd och bogserade hem den och kollade runt i motorn, men sÄg inget konstigt och varken vatten eller olja hade försvunnit.

SÄ bytta olja och filter och prövade att starta upp henne.

Hon startade som vanligt och jag mÀrkte inget konstigt.

Oljetrycks lampan tÀndes inte, sÄ jag stÀngde av och kopplade in felkods lÀsare som visade felkod pÄ EGR, vilket den har visat sen i somras, och jag har haft isÀr EGRen och rengjort den, sÄ startade henne igen och motorn fick stÄ igÄng.

Kanske 7 – 9 minuter hade passerat nĂ€r motorn började bete sig som om att den kvĂ€vde sig sjĂ€lv.

Under hela tiden sÄ har den lÄtit som den alltid gjort.

Inga missljud eller konstigt inget konstigt, FÖRUTOM att motorn smĂ€llde till ibland.

Typ ”puffade” till frĂ„n motorn tvĂ„-tre gĂ„nger, och sen började den dö.

Oljetrycks lampan lös inte.

Dock sÄ lyste motorlampan, men den har lyst Ànda sedan i somras i samband med EGR felkoden.

IgÄr gick jag ut till bilen utrustad med understÀll, pannlampa, ful mössa och för tjocka handskar för ÀndamÄlet, för att stÄ under huven och frysa och halka runt och svÀra i snöyran, och gjorde en EGR delete, för att se om det gjorde skillnad att ta bort EGRen helt.

NÀr jag skulle starta den sÄ hÀnde ingenting.

Trodde först att batteriet var slut, sÄ tog hjÀlp av ytterligare en bil.

Men varken med hjÀlp av extra bil, eller annat batteri gjorde nÄgon skillnad.

TÀnkte först att jordningen mellan bilarna var dÄlig, sÄ prövade flera olika stÀllen.

Men resultatet var det samma.

Lampor lös och kupeflÀkt etc fungerande.

Men nÀr jag vred pÄ nyckeln sÄ började lampor slockna och diverse tills jag slÀppte starten.

SÄ försökte dra runt motorn för hand med spÀrrhandtag och 20mm(nÄnting), och den rör sig för fan inte en millimeter.

SĂ„ vad fan???

Jag gjorde visserligen inget helhjÀrtat försök dÄ klockan nÀstan var midnatt och det var kallt och jag frös sÄ in i helvete.

Har lÀst runt en del, men jag hittar förvÄnansvÀrt fÄ inlÀgg som stÀmmer överens med mitt fall.

Idéer?

Fridens liljor

Startad

03.01.25

Senaste svar

03.01.25

Svar

0

Visningar

72

Autodoc CLUB App icon
    Dags att byta ut delar? FÄ Ànnu bÀttre erbjudanden i vÄr shoppingapp