AUTODOC FORUM / Bildiskussioner efter mÀrke / BMW / Oljud i bilen, varm differential

Tillbaka till Àmnen

Oljud i bilen, varm differential
BMW 5 Sedan (E39)

  • BMW 5 Sedan (E39) 520 i
    @user_842677 Sep 25, 2023
    Medlem

    Har över tid haft ett pulserande brummande ljud i bilen, som förstÀrks nÀr jag svÀnger vÀnster.
    Trodde, efter hur jag uppfattade ljudet, att det var vÀnster hjullager, och fick det bytt.
    Men
    det blev inte bÀttre, sÄ jag Äkte till en verkstad som med stetoskop
    lyssnade pÄ alla hjulen, och kom fram till att inga lager var dÄliga.
    De föreslog diffen. Byt olja sa de.
    I gÄr kvÀll kÀnde jag pÄ diffen efter att ha kört 4 mil, och den var mycket varm. 50-60 grader minst.
    Jag letar uppe i över-etagen, efter svar pÄ vad et kan vara, men finner inte svar.
    Drivaxel, yttre lager pÄ differentialen?
    Hastigheten pÄ det pulserande ljudet ökar med hastigheten pÄ hjulen, och inbillar mig det följer varje varv pÄ hjulen.
    Är det yttre lager i diffen, sĂ„ stĂ€mmer det med hjulhastigheten.

    OM det skulle vara differentialen, lönar det sig att laga, eller byta hela gjutjÀrnet?
    Har kostat pĂ„ bilen rĂ€tt mycket senaste tiden, sĂ„ den börjar bli “vĂ€rdefull”

    NĂ„gra inspel?
    Svara

    Startad

    25.09.23

    Senaste svar

    30.10.23

    Svar

    5

    Visningar

    151

  • BMW | 5 Sedan (E39)
    @Andef1988 Sep 25, 2023
    Medlem
    Alternativt kan problemet vara i differentialen och det skulle vara bÀttre att ersÀtta den med en ny, eller i drivaxlarna, men jag Àr inte sÀker pÄ detta, det hÀr Àr bara mina antaganden.
    Svara
  • BMW 5 Sedan (E39) 520 i
    @user_842677 Sep 25, 2023
    Medlem
    Hej. tack för inspel.
    Nu har jag lyft upp bilen bak, satt den pÄ bockar + garagedomkraften.
    Kröp under och lyssnade, medan jag roterade ett bakhjul för hand.
    Hör dÄ en mjuk men hörbar snabb knackande inifrÄn difffen.
    Fortfarande helt tyst hjullager..
    SÄ jag fÄr vÀl gÄ utifrÄn att det Àr den som har nÄgon form för skada eller slitage inuti.

    Svara
    • BMW | 5 Sedan (E39)
      @Andef1988 @user_842677 Sep 25, 2023
      Medlem
      Vad bra. 
      Det Àr kanske bÀst att kontakta mekaniker eller verkstad. De lyftar bilen och kollar det. Det Àr nog sÀkrare.
      tja, du gör förstĂ„s vad du vill. Lycka till med detta 
      Svara
  • BMW 5 Sedan (E39) 520 i
    @user_842677 Sep 25, 2023
    Medlem
    Tack igen. Jag fÄr nog kolla med en verkstad, de har sÀkert mera erfarenhet Àn jag.
    Har kört mÄnga bilar genom ett lÄÄÄÄngt liv, men diffen har jag aldrig haft problem med.
    Endast ett hjullager pÄ en Volvo 850.
    Svara
  • BMW 5 Sedan (E39) 520 i
    @user_842677 Oct 30, 2023
    Medlem
    Hejsan!
    Mycket vatten har runnit i Rönne Ä sen senast jag skrev hÀr.
    Och mycket har hÀnt runt min kÀra Bimmer.
    Oljuden som jag skrev om, Àr nu borta. Otroligt? nog försvann ljudet i diffen, efter att jag bytte olja.
    Köpte tjock olja för transmission, och det hjÀlpte.

    NĂ„t problem  med hjullager finns inte, sĂ„ dĂ€r hade jag(hjĂ€rnan) fel. Som tur va, men nu har jag tvĂ„ hjullager liggande i fall nĂ„t skulle hĂ€nda i framtiden. Den kan man inte se in i som vi vet.
    BestÀmde mig att fortsÀtta serva och pyssla om den, sÄ nu har jag bytta de tvÄ övre lÀnkarmarna bak + stabilisatorstaget.
    Ingen av de var sĂ„ dĂ„liga att de BEHÖVDES byta, men nytt Ă€r nytt eller hur?
    Samma dÀr framme, tvÄ av 4 Àr bytt, stryrstag och stab.stagen Àr Àn inte pÄ plats, men pÄ vÀg.
    Sen blir det hjulinstÀllning hos KÄ-Ve DÀck.

    Vakuum lÀckage har jag jobbat med ett tag ocksÄ. LÀckagen var i slangen frÄn ventilkÄpan, den som gÄr nerÄt.
    Slangen var av, men doldes av isolationsstrumpan. Hade alla standardfel som misfire pÄ flera cylindrar och Fuel trim BANK 1, permissible range exceeded, pÄ bÄda.
    Nu Ă€r slangen tĂ€tat och inga flera felkoder 🙂

    Detta Àr nÄgot av det jag har försummat tiden med senaste veckorna..
    Men jag Àr sÀkert inte ensam.
    Till vÄren blir det lackförbÀttring, mycket stenskott pÄ motorhuven.

    Svara

Bara registrerade anvÀndare fÄr svara hÀr

Installera AUTODOC CLUBs app!

Ditt personliga verktyg för bilutgifter, underhĂ„llstips, pĂ„minnelser om bokade tider och serviceintervaller samt guider för att reparera bilen sjĂ€lv – alltihop i din telefon.

Autodoc CLUB app qr-code
Skanna

För att ladda ned appen:

Autodoc CLUB App icon