AUTODOC FORUM / Bildiskussioner efter mĂ€rke / VW / Tickande metalliskt ljud och vibrationer – men bara ibland

Tillbaka till Àmnen

Tickande metalliskt ljud och vibrationer – men bara ibland
VW SHARAN (7N1, 7N2)

  • @user_1712515 Jul 04, 2023
    Medlem

    VW Sharan 2,0 TDI, 12800 mil, Ă„r 2011

    För en vecka sedan, vid ca 50 mil kvar hem frÄn europasemester, sÄ hördes plötsligt ett tickande metalliskt ljud frÄn bilen vid gaspÄdrag. Hade motorvÀg hela vÀgen hem pÄ de resterande 50 milen och hade under dagen kört mÄnga mil pÄ motorvÀgarna i Europa. Ljudet var relativt konstant avseende hur starkt det lÀt under resten av strÀckan hem. VÀl hemma dagen efter sÄ hördes absolut inget alls och heller inte under veckan som har förflutit sedan dess. Har kört nÄgra gÄnger under den senaste veckan, max nÄgra mil per gÄng.

    Idag körde vi en liten lÀngre tur och efter ca 15 mil sÄ kom tickandet tillbaka, först ganska sÄ tyst men sedan tilltagande och Àven vÀrre Àn vad det var under hemfÀrden frÄn Europa. Nu lÀt det Àven om man slÀppte gasen under fÀrd samt att det tydligare ocksÄ kÀndes vibrationer i ratten och i bilen i allmÀnhet. Tickandets frekvens tycktes ha med hur fort man körde (eller kanske snarare varvtalet, lite osÀker dÀr), dvs. det lÀt tÀtare om det gick fortare (tick-tick-tick-tick, osv.).

    Om man tryckte ner kopplingspedalen under fÀrden idag sÄ tystnade det helt (sÄ det kanske har med varvtalet att göra snarare Àn bilens hastighet). LÄter inget alls vid tomgÄng, dvs. nÀr bilen stÄr still. Nytt nu idag var Àven att det kÀndes en del vibrationer i bilen. LÄter som att det kommer frÄn framdelen av bilen, men ej sÀker.

    Körde idag direkt in till nÀrmaste VW-service som jag passerade nÀr ljudet hade hörts under nÄgra fÄtal mil och de tog emot mig direkt. De inledde med att testa att skruva Ät alla hjulmuttrar, hissade upp bilen och lyssnade under framdelen av bilen nÀr motorn gick och med högt varvtal (en annan servicetekniker satt inne i bilen och gasade med vÀxel i). LÀt knappt alls dÄ, möjligen mycket lite. Kanske pga att bilen ej belastades.

    En servicetekniker Äkte med mig ganska sÄ snart efter att jag kommit dit och tog en svÀng i nÀrheten av verkstaden och dÄ lÀt det sÄsom beskrivet ovan (bÄde vid gaspÄsdrag och om man slÀpper gasen under fÀrd, men ej om man tryckte ner kopplingen under fÀrd och ej pÄ tomgÄng). Serviceteknikern (som satt bak) under provturen tyckte Àven att det kÀndes vibrationer i golvet och att det lÀt som att det kom framifrÄn.

    Efter ytterligare felsökning med upphissad bil pÄ serviceverkstaden sÄ skulle en annan servicetekniker ta en provtur och dÄ var allt ljud helt borta, dvs. allt var som vanligt. Gissningsvis hade bilen blivit lite avsvalnad dÄ (Àven om motorn fortfarande var varm enligt mÀtaren). Jag Äkte sedan vidare pÄ dagens tur och har sedan dess inte hört eller kÀnt nÄgot alls, under ca 15 mils körning efter besöket pÄ serviceverkstaden i Kinna. Dessa 15 mil har har inbegripit motorvÀg.

    NĂ€r bilen var upphissad under besöket pĂ„ serviceverkstaden idag sĂ„ tyckte teknikerna att det var lite kladdigt runt vĂ€nster inre drivknut, men eftersom det sedan inte lĂ€t nĂ„got alls vid den andra provkörningen sĂ„ var de osĂ€kra pĂ„ om det berodde pĂ„ denna, eftersom det dĂ„ rimligtvis borde ha lĂ„tit Ă€ven vid den andra provkörningen. Serviceteknikerna tyckte att kopplingen kĂ€ndes lite konstig att trycka ner, lite “trög” om jag förstod det rĂ€tt.

    NÄgon som har nÄgon idé om vad det kan vara som Àr fel?

    Svara

    Startad

    04.07.23

    Senaste svar

    06.07.23

    Svar

    1

    Visningar

    246

  • VW | SHARAN (7N1, 7N2)
    @Gregor Mcc. Jul 06, 2023
    Medlem
    Enligt beskrivningen Àr jag mer benÀgen till det faktum att det finns problem med kopplingssatsen, men för att bestÀmma detta mer exakt mÄste du ta isÀr bilen.
    Svara

Bara registrerade anvÀndare fÄr svara hÀr

Installera AUTODOC CLUBs app!

Ditt personliga verktyg för bilutgifter, underhĂ„llstips, pĂ„minnelser om bokade tider och serviceintervaller samt guider för att reparera bilen sjĂ€lv – alltihop i din telefon.

Autodoc CLUB app qr-code
Skanna

För att ladda ned appen:

Autodoc CLUB App icon