AUTODOC FORUM / Bildiskussioner efter märke / PEUGEOT / Varför visar oljetemperaturmätaren så högt? (hög motortemperatur)

Tillbaka till ämnen

Varför visar oljetemperaturmätaren så högt? (hög motortemperatur)
PEUGEOT 307 Break (3E)

  • VOLVO V50 (MW) D4
    @user_388544 Jun 01, 2021
    Medlem
    Hejsan!
    Jag har en Peugeot 307 hdi, 1,6 liters motor den med lite mer effekt av dem två.
    Jag har haft ett problem ett tag, när det blir varmt eller i uppförsbacke, kanske när bilen får arbeta mer så går oljetemperaturgivaren upp, två streck över mitten. Vattentemperaturen är opåverkad, bilen går helt normalt, är inte segare och turbon laddar som vanligt.
    Vad kan problemet vara? Jag funderade på oljetemperaturgivare, men jag hittar ju ingen!
    Jag har med en tattarlösning försökt mäta oljans temp, den går till cirka 95 grader.
    Hoppas att någon har ideér, annars får jag lämna in den hos en auktoriserad verkstad.
    Blir så nojig nu när jag ska köra med husvagn, går den längst upp kommer motorlampan att lysa.
    Vart ska jag börja?
    Svara

    Startad

    01.06.21

    Senaste svar

    03.06.21

    Svar

    1

    Visningar

    688

  • @Eva Andersson Jun 03, 2021
    AUTODOC-expert
    Det finns ingen oljetemperatursensor i bilen.
    Det finns en kylvätsketemperaturgivare, platsen visas på bilden.
    Svara

Bara registrerade användare får svara här

Installera AUTODOC CLUBs app!

Ditt personliga verktyg för bilutgifter, underhållstips, påminnelser om bokade tider och serviceintervaller samt guider för att reparera bilen själv – alltihop i din telefon.

Autodoc CLUB app qr-code
Skanna

För att ladda ned appen:

Autodoc CLUB App icon