Motorstörning vid acceleration SUBARU FORESTER (SH)
SUBARU FORESTER (SH) 2.0 D AWD (SHH)
@user_825643
16.02.2022 22:10
Medlem
Det Ă€r en diesel. Ibland nĂ€r jag gasar pĂ„ efter en korsning eller kurva (mĂ„ttligt) sĂ„ Ă€r det som att gasen slĂ„r ifrĂ„n. Jag hittar inget mönster i det, kan vara pĂ„ olika vĂ€xlar ,motorn dyker snabbt ner till tomgĂ„ng, som att den slĂ„r ifrĂ„n. Det enda som hjĂ€lper Ă€r att trycka ned kopplingen (koppla ur) dĂ„ varvar den upp igen och gĂ„r som vanligt. Ingen felkod registreras eller motorlampa tĂ€nds. Kan det vara nĂ„got fel pĂ„ motorelektronik , glapp i gaspedal eller vad ? Finns det nĂ„gon âlastkĂ€nnande ventilâ ? För nĂ€r jag hĂ€nger pĂ„ en slĂ€pkĂ€rra blir det mycket vanligare.
SUBARU FORESTER (SH)@Widef198418.02.2022 10:39MedlemKolla tÀndstifter och spolarna, kanske har du vid accelerationstillfÀllet (belastning) en gnista i en av cylindrarna, vilket leder till att hastigheten sjunker och bilens dragkraft förloras.- SUBARU FORESTER (SH) 2.0 D AWD (SHH)@user_82564318.02.2022 18:00@Widef1984MedlemJag tackar för inlÀgget , men du fÄr förklara lite mer utförligt om jag ska förstÄ. Vad menar du ?Menar du att det kan vara nÄgot elektriskt överslag ?
@Eva Andersson21.02.2022 20:14@user_825643AUTODOC-expertVi rekommenderar dig kontakta verkstaden och göra en fullstÀndig diagnos av bilen för att kunna hitta problemet.