AUTODOC FORUM / Bildiskussioner efter märke / SUBARU / Strålkastarspolare dränker fläktremmen, motorhaveri

Tillbaka till ämnen

Strålkastarspolare dränker fläktremmen, motorhaveri
SUBARU LEGACY I Kombi (BC, BJF)

  • SUBARU Legacy V Kombi (BR) 2.0 i AWD
    @user_1267963 Dec 04, 2022
    Medlem
    Hej,
    Vid körning på landsväg lät det som om man körde igenom vattenpölar men det fanns inga sådana på vägen. Vid kontroll visade det sig att fläktremmen var genomblöt av spolarvätska och slirade till ibland. På motorhuven fanns en massa spolarvätske-skum. Ingen felindikering på instrumentbrädan.
    Vid hemkomst kontrollerade jag remmarna och en rem hade hoppat ur sitt spår och hade kilats fast mellan remskivan och motorblocket.
    Ringde till auktoriserad subaru-verkstad som förbjöd mej att starta motorn. Bad mej att så fort som möjligt begära bärgning till verkstaden så skulle de direkt undersöka bilen. Verkstadskille sa då att det borde bli en reparation eller byte av remmarna och en renovering av spolarvätske-paketet. Exakt vad skulle de ge besked om när de tittat på bilen.
    Verkstadskillen bokade även in en reparationstid 7 dagar framåt i tiden.
    FRÅGA: Detta betyder alltså att fel på strålkastarspolningen kan medföra att motorn totalhavererar! 
    Finns det någon möjlighet att koppla bort strålkastarspolningen t ex att klippa av slangarna till strålkastarspolningen och plugga dessa så att bara vindrutespolningen är kvar och fungerar?
    Jag har kollat i en reparationshandbok men där står det bara var man fyller på spolarvätska.
    /Harald  
    Svara

    Startad

    04.12.22

    Senaste svar

    09.12.22

    Svar

    5

    Visningar

    354

  • SUBARU | LEGACY I Kombi (BC, BJF)
    @Landan Dec 05, 2022
    Medlem
    Ja, det är bättre att inte starta motorn nu. Tja, fallen kan vara olika, du kan inte bara säga att strålkastarspolaren kan leda till ett fullständigt motorfel. Jag kan inte berätta exakt hur man stänger av strålkastarspolaren.
    Svara
    • SUBARU Legacy V Kombi (BR) 2.0 i AWD
      @user_1267963 @Landan Dec 05, 2022
      Medlem
      Jag misstänker att det finns en särskild säkring för strålkastarspolare eftersom den spolningen pågår en stund efter att man släppt spolknappen.
      Jag kan inte tänka mej att köra bilen med strålkastarspolarna i funktion. Man behöver väl inte ha strålkastarspolare alls enl. lag menar jag. Om jag har strålkastarspolaren aktiv så kan det väl vilket ögonblick som helst få för sig att tvätta fläktremmen m. fl. remmar!?
      /Harald
      Svara
    • SUBARU Legacy V Kombi (BR) 2.0 i AWD
      @user_1267963 @user_1267963 Dec 06, 2022
      Medlem
      Har nu haft kontakt med märkesverkstaden och detta att spolarvätska förorsakat totalt motorhaveri är ett känt fenomen. Att bilägare bett att få strålkastarspolningen bortkopplad är ett känt fenomen av den anledningen. Några remmar hade kommit i kläm mot godset och knäckt vissa drev. Reparationen kommer att kosta ca 4300 kr. Det förvånar mej att ingen i detta forum kände till denna konstruktionsfadäs av Subaru. 
      /Harald
      Svara
    • SUBARU Legacy V Kombi (BR) 2.0 i AWD
      @user_1267963 @user_1267963 Dec 07, 2022
      Medlem
      Jag har fått ett mail där en person tackar för att jag informerat om att strålkastarspolarna lämpligen ska kopplas bort på Legacy
      /Harald
      Svara
    • SUBARU Legacy V Kombi (BR) 2.0 i AWD
      @user_1267963 @user_1267963 Dec 09, 2022
      Medlem
      Hej igen,
      Nu har jag fått bort den här tilläggsfunktionen som strålkastarspolning är. Man var tvungen att ta bort vänster framskärm för att komma åt kontakten som aktiverar strålkastarspolningen!
      Detta tillsammans med byte av drev och remmar kostade ca 7800 kr.
      Nu borde spolarvätskan till vindrutan räcka lite längre liksom…
      /Harald
      Svara

Bara registrerade användare får svara här

Installera AUTODOC CLUBs app!

Ditt personliga verktyg för bilutgifter, underhållstips, påminnelser om bokade tider och serviceintervaller samt guider för att reparera bilen själv – alltihop i din telefon.

Autodoc CLUB app qr-code
Skanna

För att ladda ned appen:

Autodoc CLUB App icon