Tillbaka till Àmnen

Skrikande missljud, lÄga hastigheter VOLVO V60

VOLVO V60 (155, 157) D4
H. R.
07.08.2022 13:14
Medlem
Ett skrikande missljud nÀr jag kör bilen pÄ morgonen, efter ett tag försvinner det.

Vet inte om ljudet Àr beroende pÄ yttertemperaturer eller motortemperaturer. DÀremot sÄ hade jag ljudet imorse, pÄ vÀgen till ett garage med bilen sÄ lÀt det. Sedan hissade vi upp bilen, ser inget fel pÄ bromsar eller bromssköld. Dock lÄter det som att det kommer frÄn höger fram.

Jag har bytt bromsar pÄ bilen runt jul, har inte hört det pÄ ett tag. DÀremot har detta ljud kommit tvÄ gÄnger nu inom loppet av en vecka.

kort dÀrefter vart jag tvungen att byta hjullager fram.

Som sagt ingen aning om ljudet Àr beror pÄ temperatur och hittar inget runt bromssköld, skiva eller belÀgg. 

drivaxelns knut verkar vara lite glapp i? Vet inte om det kan komma dÀrifrÄn och det hörs ett klickande ljud nÀr vi snurrar dÀcket i neutral med bilen upphissad.

Som sagt inte en aning vad ljudet kan bero pÄ eller komma ifrÄn, lÄter dock som höger fram dÀck/skiva och lÄter i hastigheter mellan 15-40km/h. ljudet Àr inte konstant och försvinner efter ett tag. Men lÄter inte alls vackert (vÀcker nog hela grannskapet dÄ det lÄter och jag kör klockan 6 pÄ morgonen. Vill pÄstÄ lite att det lÄter som slitage varning pÄ skiva/belÀgg. Men bromsarna Àr nyligen bytta och ser inte slitna ut. 

Undrar om inte det kan vara en nÄgon rem, men dÄ borde ljudet vara konstant? Samma sak med bromsarna. Jag tycker ljudet borde vara konstant om de var för slitna, men ljudet försvinner som sagt efter ett tag.

NÄgon som vet vad ljudet kan bero pÄ?

Startad

07.08.22

Senaste svar

25.10.23

Svar

5

Visningar

2462

• VOLVO V60 II (225, 227)
    @mattiarg
    09.08.2022 09:56
    Medlem
    Jag tror att det som tillval Àr en drivrem, efter att ha vÀrmt upp bilen sÄ blir remmen mer elastisk och ljudet försvinner.
    • VOLVO V60 (155, 157) D4
      H. R.
      10.08.2022 10:10
      @mattiarg
      Medlem
      Okej men dÄ undrar jag om det inte bör lÄta pÄ tomgÄng dÄ? om det har nÄgot med det att göra?
    • VOLVO V60 (155, 157) D4
      H. R.
      10.08.2022 10:31
      @mattiarg
      Medlem
      Tog ut bilen nu en svĂ€ng, 09:10 cirkus. 19 grader utomhus. Hör ingenting :/ Det Ă€r lite av ett mysterium för mig. För jag tĂ€nker att Ă€r det nĂ„got lager pĂ„ generatorns drivrem, fel pĂ„ rem i sig eller att den halkar, sĂ„ bör ljudet vara mer konstant och Ă€ven kunna höras pĂ„ tomgĂ„ng. 

TyvĂ€rr hörs inget just nu och inte hört detta ljud sedan jag skapade inlĂ€gget... 

Har haft ljudet flertal gÄnger tidigare dock, sÄ inget nytt ljud som sÄ. Men svÄrt att lokalisera ett fel om det inte uppkommer mer frekvent eller Àr konstant :)

DÀrav tror jag att jag försöker att avvakta lite och se om ljudet kommer igen :)

Tack för hjÀlpen. Du fÄr gÀrna ge fler tips om du kommer pÄ nÄgot det hade kunde vara ÀndÄ ;)

(min teori Àr att det har nÄgot med sköld och skiva att göra, skölden ligger relativt tajt mot skivan och undrar om inte det kan hÀnda att skölden lyckas röra pÄ sig, med hÀnsyn till hur rostig den Àr sÄ vill den inte gÄ tillbaka till ursprungslÀge. Alternativt att jag fÄtt in nÄgon sten mellan skölden och bromsskivan. Inget jag Àr helt 100 pÄ heller dock)
    • @Volvo V60
      25.10.2023 03:11
      H. R.
      Medlem
      Hej, fick du nÄgon klarhet i vad missljudet berodde pÄ till slut? LÄter exakt som vÄrt problem, men ingen mekaniker har hittills lyckats hitta felet.
  • VOLVO V60 II (225, 227)
    @mattiarg
    15.08.2022 12:57
    Medlem
    du kan kontakta servicen, lÄt dem kontrollera skicket pÄ drivremmen, du kan ta bort det och kontrollera skicket pÄ rullarna och lagren pÄ tillbehör. Stenen mellan skivan och skölden kommer att skapa ett konstant ljud och inte försvinna efter uppvÀrmning, och om det finns en sten mellan skivan och skölden eller det Àr en sköld, bör det finnas spÄr eller ett spÄr frÄn friktion pÄ skivan , du kan titta visuellt och se om det finns nÄgot pÄ skivan.
Autodoc CLUB App icon
Dags att byta ut delar? FÄ Ànnu bÀttre erbjudanden i vÄr shoppingapp
Skanna QR-koden för AUTODOC CLUBs app
SCANNA MIG