AUTODOC FORUM / Bildiskussioner efter märke / VOLVO / Skrikande missljud, låga hastigheter

Tillbaka till ämnen

Skrikande missljud, låga hastigheter
VOLVO V60

  • VOLVO V60 (155, 157) D4
    @user_1093789 Aug 07, 2022
    Medlem
    Ett skrikande missljud när jag kör bilen på morgonen, efter ett tag försvinner det.
    Vet inte om ljudet är beroende på yttertemperaturer eller motortemperaturer. Däremot så hade jag ljudet imorse, på vägen till ett garage med bilen så lät det. Sedan hissade vi upp bilen, ser inget fel på bromsar eller bromssköld. Dock låter det som att det kommer från höger fram.
    Jag har bytt bromsar på bilen runt jul, har inte hört det på ett tag. Däremot har detta ljud kommit två gånger nu inom loppet av en vecka.
    kort därefter vart jag tvungen att byta hjullager fram.
    Som sagt ingen aning om ljudet är beror på temperatur och hittar inget runt bromssköld, skiva eller belägg. 
    drivaxelns knut verkar vara lite glapp i? Vet inte om det kan komma därifrån och det hörs ett klickande ljud när vi snurrar däcket i neutral med bilen upphissad.
    Som sagt inte en aning vad ljudet kan bero på eller komma ifrån, låter dock som höger fram däck/skiva och låter i hastigheter mellan 15-40km/h. ljudet är inte konstant och försvinner efter ett tag. Men låter inte alls vackert (väcker nog hela grannskapet då det låter och jag kör klockan 6 på morgonen. Vill påstå lite att det låter som slitage varning på skiva/belägg. Men bromsarna är nyligen bytta och ser inte slitna ut. 
    Undrar om inte det kan vara en någon rem, men då borde ljudet vara konstant? Samma sak med bromsarna. Jag tycker ljudet borde vara konstant om de var för slitna, men ljudet försvinner som sagt efter ett tag.
    Någon som vet vad ljudet kan bero på?
    Svara

    Startad

    07.08.22

    Senaste svar

    25.10.23

    Svar

    5

    Visningar

    1059

  • VOLVO | V60 II (225, 227)
    @mattiarg Aug 09, 2022
    Medlem
    Jag tror att det som tillval är en drivrem, efter att ha värmt upp bilen så blir remmen mer elastisk och ljudet försvinner.
    Svara
    • VOLVO V60 (155, 157) D4
      @user_1093789 @mattiarg Aug 10, 2022
      Medlem
      Okej men då undrar jag om det inte bör låta på tomgång då? om det har något med det att göra?
      Svara
    • VOLVO V60 (155, 157) D4
      @user_1093789 @mattiarg Aug 10, 2022
      Medlem
      Tog ut bilen nu en sväng, 09:10 cirkus. 19 grader utomhus. Hör ingenting :/ Det är lite av ett mysterium för mig. För jag tänker att är det något lager på generatorns drivrem, fel på rem i sig eller att den halkar, så bör ljudet vara mer konstant och även kunna höras på tomgång. 
      Tyvärr hörs inget just nu och inte hört detta ljud sedan jag skapade inlägget… 
      Har haft ljudet flertal gånger tidigare dock, så inget nytt ljud som så. Men svårt att lokalisera ett fel om det inte uppkommer mer frekvent eller är konstant 🙂
      Därav tror jag att jag försöker att avvakta lite och se om ljudet kommer igen 🙂
      Tack för hjälpen. Du får gärna ge fler tips om du kommer på något det hade kunde vara ändå 😉
      (min teori är att det har något med sköld och skiva att göra, skölden ligger relativt tajt mot skivan och undrar om inte det kan hända att skölden lyckas röra på sig, med hänsyn till hur rostig den är så vill den inte gå tillbaka till ursprungsläge. Alternativt att jag fått in någon sten mellan skölden och bromsskivan. Inget jag är helt 100 på heller dock)
      Svara
    • @Volvo V60 @user_1093789 Oct 25, 2023
      Medlem
      Hej, fick du någon klarhet i vad missljudet berodde på till slut? Låter exakt som vårt problem, men ingen mekaniker har hittills lyckats hitta felet.
      Svara
  • VOLVO | V60 II (225, 227)
    @mattiarg Aug 15, 2022
    Medlem
    du kan kontakta servicen, låt dem kontrollera skicket på drivremmen, du kan ta bort det och kontrollera skicket på rullarna och lagren på tillbehör. Stenen mellan skivan och skölden kommer att skapa ett konstant ljud och inte försvinna efter uppvärmning, och om det finns en sten mellan skivan och skölden eller det är en sköld, bör det finnas spår eller ett spår från friktion på skivan , du kan titta visuellt och se om det finns något på skivan.
    Svara

Bara registrerade användare får svara här

Installera AUTODOC CLUBs app!

Ditt personliga verktyg för bilutgifter, underhållstips, påminnelser om bokade tider och serviceintervaller samt guider för att reparera bilen själv – alltihop i din telefon.

Autodoc CLUB app qr-code
Skanna

För att ladda ned appen:

Autodoc CLUB App icon