Vinande ljud gÄr upp och ner frÄn motorn. VOLVO
@bammoj
13.12.2021 21:29
Medlem
Hejsan Ă€r inge bra pĂ„ bilar och dĂ„lig pĂ„ att meka. Köpte en Volvo. V60 Diesel . Ă
rsmodell 13.
215 HK. FWD  Manuell. Â
Undrar verkligen varför det viner frĂ„n motorrummet nĂ€r man varit ute och Ă„kt en stund kanske 1 mil vid nĂ„gon minusgrad eller nĂ„gon plusgrad.. Â
NÀr man sen stannar och bilen gÄr pÄ tomgÄng sÄ Àr det ett vinande ljud som gÄr upp och ner. SÄ blir det tyst en stund sÄ gÄr det upp och viner igen. SÄ hÄller det pÄ.
NĂ€r jag sĂ€tter mig i bilen och vrider ner kupeflĂ€kten till lĂ€ge 0. SĂ„ upphör det vinande ljudet i motorrummet. Â
Sen skruvar jag upp kupeflĂ€kten igen till hĂ€lften , dĂ„ börjar det vinande ljudet igen ute i motor rummet..Â
Kan sÀga att jag nyligen bytt bÄde Kupe och Luftfilter.
Ăr det nĂ„gon som vet eller kĂ€nner till vad detta kan vara för fel?.
Tycker det lÄter anstrÀngande det vinande ljudet.
Hoppas nĂ„gon vet.  Â
- @Eva Andersson14.12.2021 20:05AUTODOC-expertDet Àr nödvÀndigt att kontakta en tjÀnst för datordiagnostik för att identifiera problemet.
- @bammoj15.12.2021 01:03@Eva AnderssonMedlemĂr det lika med felkoder som man fĂ„r fram?
- @Eva Andersson15.12.2021 08:53AUTODOC-expertDetta Àr nödvÀndigt att utföra en diagnostik i sÄdana fall, sÀrskilt om det finns felkoder.
- VOLVO XC70 CROSS COUNTRY 2.5 T XC AWD@user_38116907.05.2025 16:08Medlemskulle tro att din kupeflÀkt behöver bytas ut. ljudet försvinner ju nÀr du stÀnger av den.